Daripada Abu Hurairah Rasulullah s.a.w bersabda “Sesiapa yang Allah mahukan kebaikan baginya, Dia (Allah) memberikannya kefahaman dalam Ad-Din” [Riwayat Bukhari dan Muslim]

Pages

15 April 2009

lagu rasmi gayung

Dengan Bismillah mula dikata,
Mengingati kebesaran Allah yang mulia,
Kerana wajib telah ternyata,
Segala perbuatan haruslah diserta.

Seni Gayong payung pusaka,
Naungan aneka hikmat mulia,
Rahsia tersimpan di purbakala,
Ilham menyusun zahir semula.

Niatnya bersih baunya suci,
Berseru kepada putera dan puteri,
Agama yang mulia dijunjung tinggi,
Belalah bangsa, adat dan negeri.

Gayong bercantum bersatu padu,
Mengingatkan junjungan empunya seru,
Sama sendiri bantu membantu,
Selamat sejahtera hajat dituju.

hmm..smlm pergi dari majlis penyerahan tali pinggang and malam sehening seharum budi(SENDI09)..sangat seronok..time nak ambil tali pinggang tu berdebar rasenye.huhu.semua pun same.tali pinggang tu kan mlambangkan tanggungjawab yang digalas selaku anak gayung..bukannye setakat tande kite dah lulus ujian.entahlah..aku takut tak larat nak teruskan tanggunjwab sbb mcm xterlayan tnggungjwab yg lain..hmm..biarlah follow the flow.malam SENDi sangat best.makan siput..eh..bukanlah..siput kan haram(bak kate hang lebat).makan seafood.tp aku takde gamba pula..kalau ade majlis macamni..memanglah lagu rasmi gayung akan dinyanyikan..semalam actually aku xingt sngt..dah lame x join program..ginilah jawabnye.tp malam tu aku ingat siket..bersemangat nyanyi.

aku suke lagu ni..sebab lirik die..rangkap pertama je dah terkandung perkara yang sangat penting..menyebut bismillah sebelum mengawalkan sesuatu.memanglah kite perlu mengucap nama Allah dalam melakukan segala urusan supaya Allah merahmati dan memberkati segala urusan itu.Bismillah ini juga kunci segala kebaikan..insyaAllah

rangkap kedua rangkap kedua (tiru lagu adam)..melambangkan warisan melayu yang penuh dengan beraneka kebaikan dan hikmah.silat gayung salah satunye. kebaikan yang perlu dilihat dari luaran dan dalaman…melibatkan fizikal, emosi dan rohani.semoga seni silat gayung kekal, tak lekang dek panas, tak luput dek hujan.

Aku rase lagu ni terkandung banyak tuntutan..tuntutan agama Islam, tuntutan bangsa Melayu, tuntutan negara kita yang Alhamdulillah masih kekal merdeka, tuntutan adat Melayu..pengekalannya..Bak kate cikgu Mohd Noor, ‘atas nama survival Melayu’.

Part last ni aku suke sangat. Malambangkan kerjasama kita sesama ahli gayung tak kire di mana jua. dan juga mengingatkan kita kerjasama yang perlu diwujudkan sesama manusia.Mengingat junjungan empunya seru. Sama sendiri bantu membantu.selamat sejahtera hajat dituju.Jika kita bekerjasama dan mengamalkan apa yang dituntut sebagai orang Islam dan melaksanakan tanggungjawab yang lain..bantu membantu sesama kita, satu adat satu agama, tidak mustahil setiap perkara yang dirancang akan menjadi mudah, selamat dan insyaAllah diberkati dan dirahmati Allah..

5 comments:

  1. zattt..(rindu nk training..hehe)

    ReplyDelete
  2. ehehehe....eja gayung tu kena betulkan jadi Gayong :)
    zzzaaatttt!!!!

    ReplyDelete
  3. Gayong myatukn umat!!!!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

15 April 2009

lagu rasmi gayung

Dengan Bismillah mula dikata,
Mengingati kebesaran Allah yang mulia,
Kerana wajib telah ternyata,
Segala perbuatan haruslah diserta.

Seni Gayong payung pusaka,
Naungan aneka hikmat mulia,
Rahsia tersimpan di purbakala,
Ilham menyusun zahir semula.

Niatnya bersih baunya suci,
Berseru kepada putera dan puteri,
Agama yang mulia dijunjung tinggi,
Belalah bangsa, adat dan negeri.

Gayong bercantum bersatu padu,
Mengingatkan junjungan empunya seru,
Sama sendiri bantu membantu,
Selamat sejahtera hajat dituju.

hmm..smlm pergi dari majlis penyerahan tali pinggang and malam sehening seharum budi(SENDI09)..sangat seronok..time nak ambil tali pinggang tu berdebar rasenye.huhu.semua pun same.tali pinggang tu kan mlambangkan tanggungjawab yang digalas selaku anak gayung..bukannye setakat tande kite dah lulus ujian.entahlah..aku takut tak larat nak teruskan tanggunjwab sbb mcm xterlayan tnggungjwab yg lain..hmm..biarlah follow the flow.malam SENDi sangat best.makan siput..eh..bukanlah..siput kan haram(bak kate hang lebat).makan seafood.tp aku takde gamba pula..kalau ade majlis macamni..memanglah lagu rasmi gayung akan dinyanyikan..semalam actually aku xingt sngt..dah lame x join program..ginilah jawabnye.tp malam tu aku ingat siket..bersemangat nyanyi.

aku suke lagu ni..sebab lirik die..rangkap pertama je dah terkandung perkara yang sangat penting..menyebut bismillah sebelum mengawalkan sesuatu.memanglah kite perlu mengucap nama Allah dalam melakukan segala urusan supaya Allah merahmati dan memberkati segala urusan itu.Bismillah ini juga kunci segala kebaikan..insyaAllah

rangkap kedua rangkap kedua (tiru lagu adam)..melambangkan warisan melayu yang penuh dengan beraneka kebaikan dan hikmah.silat gayung salah satunye. kebaikan yang perlu dilihat dari luaran dan dalaman…melibatkan fizikal, emosi dan rohani.semoga seni silat gayung kekal, tak lekang dek panas, tak luput dek hujan.

Aku rase lagu ni terkandung banyak tuntutan..tuntutan agama Islam, tuntutan bangsa Melayu, tuntutan negara kita yang Alhamdulillah masih kekal merdeka, tuntutan adat Melayu..pengekalannya..Bak kate cikgu Mohd Noor, ‘atas nama survival Melayu’.

Part last ni aku suke sangat. Malambangkan kerjasama kita sesama ahli gayung tak kire di mana jua. dan juga mengingatkan kita kerjasama yang perlu diwujudkan sesama manusia.Mengingat junjungan empunya seru. Sama sendiri bantu membantu.selamat sejahtera hajat dituju.Jika kita bekerjasama dan mengamalkan apa yang dituntut sebagai orang Islam dan melaksanakan tanggungjawab yang lain..bantu membantu sesama kita, satu adat satu agama, tidak mustahil setiap perkara yang dirancang akan menjadi mudah, selamat dan insyaAllah diberkati dan dirahmati Allah..

5 comments:

  1. zattt..(rindu nk training..hehe)

    ReplyDelete
  2. ehehehe....eja gayung tu kena betulkan jadi Gayong :)
    zzzaaatttt!!!!

    ReplyDelete
  3. Gayong myatukn umat!!!!!

    ReplyDelete